Wisselende cijfers bij autoverkopen

Mark Heutink
14 januari 2022

2021 wat een absoluut droevig jaar voor veel automerken. Meerdere merken kwamen de afgelopen dagen naar buiten met de omzetcijfers en verkochte aantallen. Slechts enkele merken doen het goed, of beter dan het jaar ervoor. Wat opvallend is, is dat met name in de high-end categorie successen geboekt worden. Hoe kan dit?

Neem bijvoorbeeld Porsche, die voor het eerst over de 300.000 auto’s wereldwijd heeft verkocht. Nog nooit verkocht Porsche zoveel auto’s wereldwijd. Nagenoeg alle markten verkochten meer van dit merk dan de vorige jaren. Hoe is dit uit te leggen?

Daar zijn verschillende theorieën over, laten we er eens een paar bespreken.

Merktrouw

Porsche klanten zijn over het algemeen erg merktrouw. Als je eenmaal een 911, Boxster, Cayman of Cayenne hebt gereden, dan zal je niet snel een betere auto vinden in dezelfde prijsklasse. De service van deze centra is ook buitengewoon goed, en wordt ook zo beoordeeld door de klanten.

Het merk is hard aan de weg aan het timmeren. Waar er 10-15 jaar geleden nog enkele modellen verkrijgbaar zijn, hebben ze nu meer modellen in het gamma, die allemaal redelijk tot goed aanslaan bij het publiek.

Qua chiptekorten en levertijden heeft ook Porsche het moeilijk. Echter, deze auto’s worden vaak sneller afgeleverd dan bijvoorbeeld auto’s van het merk Audi of Volkswagen. Terwijl het toch allemaal eigendom is van de Volkswagen AG.

Hogere marges

Reden hiervoor zijn niet helemaal transparant, er wordt echter wel gezegd dat de marges op luxe auto’s een stuk hoger zijn dan op de andere klassen. Men verkoopt dus liever een Porsche dan een Volkswagen, indien men puur naar de financiële opbrengsten kijkt.

Dit zou een reden kunnen zijn waardoor de luxe auto’s vaak minder lange wachttijden hebben.

Als je kijkt naar een ander luxe merk, Rolls Royce; die hebben ook een topjaar gehad. In 2021 hebben de Britten naar eigen zeggen 5.586 auto’s aan de welgestelde man of vrouw gebracht. Dit is een absoluut record voor het Britse Automerk.

Met name de markten in de VS, China en Azië zien veel groei. Daar is de SUV gekte in volle bloei. Dat zou ook verklaren waarom, ondanks de chiptekorten waar we eerder over schreven, de verkoopaantallen van luxe merken alleen maar toeneemt.

Vraag naar specifieke modellen

Zou je hier conclusies aan kunnen verbinden? Wat ons betreft niet. De verkoopaantallen zouden we kunnen specificeren om te zien waar de grootste groei zit, maar dat zegt helaas nog niet zoveel.

Door het chiptekort denken wij dat de verkoopaantallen wellicht een beetje vertekend zijn. Pas als dit probleem is opgelost, zullen we zien wat de daadwerkelijke vraag is naar specifieke modellen, die dan wel direct leverbaar zijn. Potentiële kopers kunnen in deze tijden de auto die ze graag willen hebben, wellicht niet binnen 1 jaar krijgen; en kiezen dus voor een alternatief.

Toekomst

De tijd zal het leren. We zitten voorlopig nog even met de tekorten, maar verwacht op middellange termijn wat veranderingen. De wereldwijde COVID-crisis zal natuurlijk z’n steentje ook bij hebben gedragen aan de verkoopaantallen. Potentiële kopers die niet meer 4-8x per jaar op vakantie kunnen of willen, geven dan het geld liever uit aan een mooie auto. Geheel begrijpelijk overigens, zeker als je ziet wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

Mocht je nou zelf ook op zoek zijn naar een high-end auto en je wil niet langer dan een paar dagen, of hooguit een paar weken wachten? Laat het ons dat weten. Wij hebben altijd een aantal populaire modellen op voorraad, of kunnen binnen enkele dagen jouw auto voor je importeren en op kenteken zetten.

Mocht je vragen hebben over specifieke luxe automerken, populariteit of vraag naar bepaalde auto’s, dan kan je ons altijd contacten voor een advies op maat.