Mark Heutink is mede-eigenaar van The Engine Room. Uiteraard een echte autofanaat en tijd om hem wat beter te leren kennen. Zelfs als je niet zo’n autofanaat bent, ben je waarschijnlijk toch nieuwsgierig naar hoe het is om te werken als een autodealer die bekend staat om het bemachtigen van de meest exclusieve auto’s.
Maak je klaar om ondergedompeld te worden in de autowereld, want Mark gaat ons alles vertellen over zijn passie, zijn favoriete auto en zijn spectaculaire plannen voor de toekomst. Dus zet je schrap, leun achterover en geniet van het interview met de man achter The Engine Room!
Mark, waar is je passie voor auto’s vandaan gekomen?
Goeie vraag; ik denk door ze te zien, horen en voelen. Voor de meeste mannen geeft het een kick om hard in een auto te rijden, dus wanneer auto’s sneller, aerodynamischer en beter klinken, denk ik dat er altijd wel interesse in dit soort voertuigen zijn.
Vroeger was het ook cool om een groot sterk paard te hebben, een paar honderd jaar later is er weinig veranderd. Voor mij begint dat bij de bestuurbare auto’s. Daarna zelf in auto’s leren rijden al voor ik mn rijbewijs had. En het gevoel één met een machine te zijn.
Kunnen jullie echt elke auto bemachtigen?
Ja, in principe kunnen we elke auto bemachtigen, als de klant ook het besteedbare budget heeft. We krijgen vaak genoeg aanvragen binnen voor klanten met de vraag of we auto X kunnen vinden. Budget geen probleem.
Na een zoektocht van enkele dagen hebben we auto X gevonden. Echter dan blijkt de koper er het budget niet voor te hebben, ondanks dat de prijs marktconform is. Ze denken vaak dat ze nog een voordeel kunnen bemachtigen of dat onderbieden nog zin heeft.
Dat is al tijden niet meer zo.
Door het internet en het netwerk van de meeste autoliefhebbers is het bijna onmogelijk om nog ónder marktprijs’ te kopen. Of je moet echt geluk hebben. Speciale auto’s kosten nu eenmaal een premium omdat ze ook zo waardevast zijn.
Goud kun je ook niet 30% onder marktwaarde kopen omdat je denkt slim te zijn; er zijn zoveel kapers op de kust tegenwoordig dat een bijzondere auto altijd marktconform of voor meer verkocht wordt.
Waar rijd je zelf eigenlijk in?
Ik reed in een Mercedes CL 63 AMG, maar ben nu tijdelijk autoloos en aan het zoeken naar een nieuw avontuur.
Wat maakt The Engine Room anders dan andere autodealers?
De discretie, de klantenkring en de manier waarop we service verlenen. We zijn niet gebonden aan regels van importeurs en kunnen aan onze producten zelf een eigen draai geven. Ook kunnen we snel inspelen op veranderingen in de markten of trends, terwijl veel bedrijven daar langer over doen.
Wat is je eigen favoriete auto?
In elk segment heb ik er wel eentje, of het nu een Zwarte Range Rover is, of een gele Ferrari F50, tot een paarse Lamborghini Diablo. Maar als geld geel rol speelde en alles was mogelijk, de ex-auto van Lewis Hamilton; de Pagani Zonda LH 760.
Heb je spectaculaire plannen voor de toekomst?
Altijd, we zijn druk bezig met wat kleine aanpassingen aan ons brand en onze werkwijze, om alles nog soepelen er exclusiever te maken. Ook gaan we ons meer focussen om auto’s als investering aankopen voor onze klanten.
Daar zie ik voor de komende 5-15 jaar nog heel veel mogelijkheden. We hebben veel data verzameld over de afgelopen 10 jaar en kunnen van een aantal merken en modellen inmiddels wel zeggen dat het goede investeringen zijn.
Als we die lijn extrapoleren kan ik een goede inschatting maken van auto’s die een soortgelijk traject gaan lopen. En daar probeer ik klanten voor warm te maken.
Een goede investering, met soms wel meer dan 10% per jaar. En dan kan je er nog in rijden ook. Wat wil je nog meer.