De keuze aan terreinwagens is zo groot dat er altijd wel een beschikbaar is die bij je past en aan je wensen voldoet. SUV’s zijn niet voor niets de populairste auto’s van dit moment. Met een zo groot aanbod wordt het ook steeds moeilijker om er als producten bovenuit te steken. Toch slaagde Porsche er in om met zijn de Macan een exclusieve wagen te produceren.
De Macan werd meteen een succes. Hij is al lang het bestverkochte model van Porsche. Maar zal dat blijven duren, nu Porsche in 2022 zijn opvolger voorstelde? De oorspronkelijke Macon kreeg namelijk een opmerkelijke facelift, en de concurrentie werd er zeker niet minder om. Om zijn herkenbaarheid als Porsche te handhaven, werd de Macon even breed als zijn voorganger.
Hij valt wel enkele centimeters lager uit dan gemiddeld en biedt daardoor meer stabiliteit. Ook de verhouding metaal glas is anders. Daardoor de Macan boven de schouderlijn dezelfde dynamische uitstraling heeft als een Porsche sportwagen. Deze Macan weerspiegelt zijn exclusieve afkomst. Een Porsche Macan kopen is zeker iets voor sportieve bestuurders.
Nieuw uiterlijk
Sinds zijn introductie in 2014 onderging de Macan meerdere aanpassingen. Nadat hij in 2018 een dynamischer uiterlijk, nieuwe kleuren en nieuwe verlichting kreeg, werd nu de buitenkant opnieuw ontworpen. Het front oogt nu agressiever en heeft nu aan de achterzijde ook diffusors gekregen.
Uitrusting Porsche Macan
Ook van binnen blijft de nieuwe Macan een echte Porsche. Zijn zitpositie lijkt meer op een coupé dan op een traditionele terreinwagen. Het contactslot bevindt zich links van het stuur. Achter het stuur vind je een analoge klok. De toerenteller zit in het midden, net als bij de sportwagens van Porsche. Rondom bevinden zich een kleine snelheidsmeter en generieke meter. Alleen deze laatste is digitaal en heeft zowat alles weer wat maar kan, gaande van kaarten tot boordcomputers.
Internetverbinding
De Macan is uitgerust met de nieuwste audio-, communicatie- en navigatiesystemen van Porsche. Dit systeem beschikt over een internetverbinding. Het navigatiesysteem brengt zo de laatste verkeersinformatie tot bij de bestuurder. Dit infotainmentsysteem van Porsche onderscheidt zich niet door unieke eigenschappen of ergonomie.
Voor wie dat wil, zijn Apple CarPlay en Android Auto mogelijke alternatieven. Ook de bestuurderscabine kreeg een grondige facelift. De klassieke knoppen werden vervangen door een aanraakpaneel. De versnellingspook is korter en een Porsche analoge klok in het midden van het dashboard is nu standaard op alle modellen. Met deze uiterlijke en ergonomische aanpassingen is de Macan weer op één lijn met andere Porsche modellen.
Dynamisch, scherp en inspirerend
Dit nieuwe model van Porsche werd uiteindelijk een middelgrote SUV met een gemiddelde binnenruimte. De stoelen vooraan bieden voldoende plaats en comfort. De zijdelingse steunen bieden voldoende steun om ook op zijn plaats te blijven in snelle bochten. De ruimte achterin is meer dan genoeg voor volwassenen. Met een bagageruimte van 458 liter (1503 liter met neergeklapte achterbank) is de bagageruimte gemiddeld voor auto’s in dit segment.
Motoren Porsche Macan
Porsche had eerder succes met zijn hybride en volledig elektrische modellen. De basis van de Macan staat wordt niet gebruikt voor elektrische aandrijving. Porsche beperkte zich tot het opwaarderen van de vier- en zescilinder benzinemotoren.
De zescilindermotor is krachtiger en levert nu 440 pk, of 60 meer dan vroeger. Een Macan met deze krachtbron kost hetzelfde als een grotere Cayenne Hybrid of een volledig elektrische Taycan vanwege zijn hoge CO2-uitstoot. In standaardmodus houdt de elektronica lage snelheden aan alsof het een zescilinder is.
Een snelheid van honderd kilometer per uur komt hier overeen met 1700 toeren per minuut. Is er plots extra vermogen nodig? In dat geval duurt het een tijdje voor je de gewenste snelheid bereikt. De 265 pk van de Macan (twintig pk meer dan vroeger) is wel agressief maar niet zo snel.
Verbruik Porsche Macan
Reken met een rustige rijstijl op een gemiddeld verbruik van 7,5 liter per honderd km. Sportief rijden of vaak rijden in de stad kost minstens tien liter per honderd kilometer.
Weggedrag Porsche Macan
De Macan is gebouwd op hetzelfde platform als de Q5 van zustermerk Audi. In 2017 werd de Q5 echter vervangen door een geheel nieuw model. Het is dus duidelijk dat de nieuwe Q5 beter zal rijden dan het Porsche Design uit 2014. In de praktijk is er echter geen enkel verwantschap tussen deze twee modellen. Het platform is maar een basis.
De keuze van gewichtsverdeling, besturing, wielophanging en banden bepalen in belangrijke mate de specifieke eigenschappen van een model. Niet alleen vergeleken met SUV’s van hetzelfde moederbedrijf, maar met alle andere merken kreeg de Porsche Macan een dynamisch, scherp en inspirerend karakter. Dit komt niet alleen tot uiting in hoe de carrosserie reageert op stuurbewegingen, maar ook in het gevoel van de besturing zelf.
Standaard heeft de Macan een stijvere vering dan een gewone SUV. Wanneer de auto is uitgerust met luchtvering, wordt deze met een eenvoudige druk op de knop steviger en directer. Daar waar het sportieve karakter van andere terreinwagens stopt, gaat die van de Macan verder. Daaraan herkennen we een echte Porsche. Een Porsche Macan kopen is meer dan de moeite waard.
Conclusie
De Porsche Macan 2022 werd grondig vernieuwd, maar spijtig genoeg werd de CO2-uitstoot niet aangepakt. Voor de sportievelingen blijft een Porsche Macan kopen is toch meer dan de moeite waard. Zo weet hij in elk opzicht te overtuigen als premium product, ook op sportief vlak. Dat is zowel het geval voor het uiterlijk, als de uitrusting en de wegligging. De Porsche Macan is er een voor de echte levensgenieter en daar staat geen prijs voor tegenover.
Een Porsche Macan kopen
Een Porsche Macan kopen, welke sportieve autobestuurder droomt daar niet van. Staat je budget het toe en ben je een Porsche fanaat? Dan mag een Porsche Macan kopen je zeker niet afschrikken.