Land Rover Range Rover Sport
Altijd al gedroomd van een
Land Rover Range Rover Sport? Je zult dan moeten kiezen tussen meerdere dieselmotoren of een supercharged 5.0 liter V8 benzinemotor. Tot nu toe maakte een benzinemotor geen deel uit van het Land Rover Range Rover Sport-gamma. De reden is duidelijk. Dieselmotoren zijn goedkoper dan benzinemotoren. Alleen echte liefhebbers zouden voor een benzinemotor kiezen. Benzinemotoren zijn echter geen goede keuze voor ons milieu en voor de bijtelling. Daarom koos Land Rover voor een compromis: een plug-in hybride met uitzonderlijke prestaties een lager verbruik dan een dieselmotor. Wil je ook een Land Rover Range Rover Sport kopen? Dan lees je hier meer dan genoeg redenen om tot actie over te gaan.
Land Rover Range Rover Sport kopen: Rasechte terreinwagens
De Range Rover en Land Rover Range Rover Sport werden gelijktijdig ontwikkeld. Het zijn pure terreinwagens, niets is hen te zwaar. De focus van de Range Rover ligt echter op luxe en comfort en is een echte
exclusieve auto te noemen. Zowel de wielbasis als de breedte zijn bij de Range Rover en Range Rover Sport hetzelfde wielbasis. Om meer binnenruimte te bieden, is de Range Rover langer en groter. De focus van de Land Rover Range Rover Sport ligt op vermogen. Daarom is zijn daklijn zes centimeter lager dan die van de Range Rover.
Land Rover Range Rover Sport kopen voor zijn ruimte en uitrusting
De Land Rover Range Rover Sport is nog gestroomlijnder. Ook het interieur is geweldig. De voor- en achterruimte is enorm. De voorstoelen zijn ruim, het stuur is functioneel en de bestuurder kijkt uit over de lange motorkap.
Land Rover Range Rover Sport kopen voor zijn moderne techniek
De Land Rover Range Rover Sport maakt ook indruk met zijn moderne techniek. Centraal op het dashboard bevindt zich een groot display voor het 'infotainment' systeem. Daaronder vind je een tweede, en al even opvallend beeldscherm. Daarop zijn het klimaatcontrolesysteem en de vele hulpsystemen voor op vlekkeloos om het even welk soort terrein te bedwingen. De klokken bevinden zich achter het stuur en werden vervangen door een beeldscherm. Op het stuur zelf zijn aanraakgevoelige paneeltjes aanwezig. Die bedien je zowel door er op te drukken als door er over te vegen.
Land Rover Range Rover Sport kopen: volledig elektrische versie
Bovendien biedt de "Range Rover Sport P400e" een volledig elektrische optie. Volgens de fabrikant kan ruim vijftig kilometer volledig elektrisch worden afgelegd. Het opladen van de batterij duurt ongeveer drie uur bij een openbaar oplaadpunt en zeven uur via een stopcontact thuis.
De oplaadinterface bevindt zich aan de voorkant van de machinekop, wat erg onhandig is. De meegeleverde kabel is niet lang genoeg om langs de hele auto te gebruiken. Als gevolg hiervan wordt de bestuurder naar voren gedwongen de parkeerplaats in te rijden, wat lastig is om in te rijden en gevaarlijk om te verlaten. Opladen is niet nodig, omdat de P400e verandert in een standaard hybride wanneer de batterij leeg raakt.
Elektrisch rijden met de Range Rover Sport
Dankzij zijn twee motoren barst de Land Rover Range Rover Sport PHEV van energie. Wanneer de twee motoren hun krachten bundelen, produceert de P400e maar liefst vierhonderd pk bij 640 Nm. Dat maakt de reactie van de krachtbron op het gaspedaal zeer gericht. Het geluid van de V6- of V8-motor gaat volledig verloren, maar de prestaties van de groene aandrijflijn zijn in de praktijk minstens zo indrukwekkend.
Weggedrag
De Land Rover Range Rover Sport ontleent zijn naam aan zijn sportieve karakter, wat in de praktijk zeker ook zo is. Als hij voldoende ruimte beschikbaar heeft tenminste. De Range Rover Sport is uiteraard geen stadsauto. Buiten de stad is deze grote SUV verrassend vinnig en stevig. Dan is het een aparte ervaring, inspirerend bij (zeer) hoge bochtsnelheden voor zo'n grote auto. Ondanks het hoge comfortniveau communiceert de Land Rover Range Rover Sport goed met de bestuurder.
Dynamische modus
In zijn de Dynamic-modus is de Land Rover Range Rover Sport dynamischer dan de meeste veel kleinere en lagere SUV's. Terwijl andere SUV's onroad-capaciteiten hebben opgegeven voor sportiviteit, voelt deze Range Rover Sport zich nog steeds goed thuis op alle terreinen. Terrein Response speelt hierbij een belangrijke rol. Door het type terrein aan te geven dat moet worden veroverd, selecteert de elektronica de juiste instellingen en past de rijhoogte aan. Daarna kan iedereen de Range Rover Sport gebruiken voor alle soorten terreinen, de elektronica doet namelijk het werk in je plaats.