De Audi RS4
De Audi RS4 blijft een van de paradepaardjes van deze prestigieuze Duitse autoconstructeur. Hij onderging meerdere aanpassingen, maar aan zijn sportief karakter en zijn prestigieus interieur werd nooit geraakt. Onder zijn motorkap schuilt nog altijd opvallend veel power. Zowel met zijn look als met zijn interieur gaat de Audi RS4 zeker meer met zijn tijd. Reden genoeg dus om liefhebbers van dit merk te overtuigen waarom ze een Audi RS4 kopen zeker meer dan de moeite (en zijn kostprijs) waard is. Voor onaangename verrassingen worden je gelukkig nooit geplaatst.
Audi RS4 kopen: zichtbare aanpassingen
Zijn nieuwe, verduisterde Matrix led-koplampen is ongetwijfeld de opvallendste aanpassing aan het uitzicht van deze luxe Audi RS4. Die maken zijn uitstraling nog agressiever dan die al was. Zijn grille met maar één frame geeft deze dikke bak nog meer (sportieve) uitstraling. Vergeleken met zijn voorgangers, werd dit frame nog breder én platter. Zijn nu ook weer op maat gemaakte luchtinlaten waren aan de voorzijde nooit eerder zo groot als nu.
Voor een nog grotere veiligheid kreeg de Audi RS4 een nog grotere achteruitkijkspiegel. Zowel de voor- als de achterwielkast werden dertig centimeter breder dan het standaard model. De jongste versie straalt van het zelfvertrouwen. Zijn negentien inch tien- spaaks Audi Sport-legeringen dragen daar zeker toe bij.
Uitstekende RS- zetels
De sportzetels zorgen voor maximale ondersteuning. Ze zijn bekleed met luxueus nappaleer en zien er met hun contrasterende honingraatstiksels ronduit geweldig uit.
Nieuwe software
De software van de Audi RS4 mocht uiteraard niet achterblijven. Die zorgt voor nog snellere en betere schakelingen met de achttraps Tiptronic-versnellingsbak, een verbeterde koppelcurve. Audi kennende werd er ook aan de veiligheid van de inzittenden gedacht. De bestuurdersassistentie en de connectiviteit werden volledig opgewaardeerd. Zijn RS-specifieke Audi Virtual Cockpit en het nieuwste MMI-touchscreen dat systeem maken de veiligheid van de Audi RS4 compleet. Zoals we alleen maar kunnen verwachten van Audi, trouwens.
Aangepaste sport ophanging zorgt voor extra rijplezier
De RS-sportophanging werd zeven centimeter lager geplaatst en werd daarmee opmerkelijk verbeterd. En met de optionele Dynamic Ride Control wordt het zo mogelijk nog beter. Er wordt hier gebruikgemaakt van dempers met drie standen. Die zijn op hun beurt diagonaal verbonden met hydraulische vloeistof. De RS4 werd weer een razendsnelle wagen met een uitstekende conformiteit en zijdelingse grip van zijn chassis.
Stuurgevoeligheid
Het stuurgevoel is een van de zwakkere punten van deze Audi RS4. De voorkant reageert nochtans goed. Een elektronisch gestuurd achterdifferentieel maakt dat de achterkant gehoorzaam volgt.
Amper lichter dan zijn voorgangers
Een andere tegenvaller is het gewicht van de Audi RS4. Hij weegt maar 55 kilogram lichter dan zijn voorgangers, en blijft zo toch een zwaargewicht. Zijn motor hangt wel niet zoveel over zijn vooras in het motorcompartiment. Het gewicht ligt daardoor meer tussen de wielen, wat voor een betere gewichtsverdeling zorgt.
Topsnelheid
De Audi RS4 heeft maar 4,1 seconden nodig om van nul naar honderd kilometer per uur te gaan. Met zijn topsnelheid van 274 kilometer per uur doet hij zijn sportief karakter alle eer aan.
Zuiniger
In het gewone verkeer is deze Audi RS4 nog zuiniger dan zijn voorgangers. In tijden van peperdure energie zeker niet onbelangrijk. Voor elke honderd kilometer die hij aflegt, heeft hij gemiddeld toch nog altijd twaalf liter brandstof nodig. Zelden duikt zijn verbruik onder de tien liter.
Audi RS4 kopen
De Audi RS4 werd een sportieveling met een eigenzinnig karakter. Hij gaat geen enkele uitdaging uit de weg, en meet zich met zijn snelste concurrentie. En de weersomstandigheden hebben daar niet het minste vat op. De indrukwekkend bandbreedte is daar zeker niet vreemd aan. De RS4 onderscheid zich op alle vlakken van zijn concurrenten.
Hij werd keurig ontworpen en gebouwd. Zijn snelheid en vermogen weet elke sportieve bestuurder te bekoren, maar dat is nu eenmaal eigen aan deze Duitse autoconstructeur. Was je al verliefd op de Audi RS4, maar twijfelde je toch nog over de aankoop ervan? Redenen zijn niet meer aanwezig om dat niet te doen.